Symbolism in logos – atsitiktinis dizaino pasirinkimas naudojant bereikšmius simbolius ar tikslinga manipuliacija?

2616906744_a238697a95_bDokumentinis filmas Symbolism in logos analizuoja žymiausių šių dienų kompanijų ir korporacijų logotipus istoriniu, mitologiniu ir psichologiniu aspektu. Filmo idėja – atkreipti dėmesį į simbolių, su kuriais susiduriame kasdien, reikšmę, kuri, anot autorių, ne visada suprantama sąmoningai, tačiau visada paveikia individą pasąmonės lygmenyje. Nevengiama ir sąmokslo teorijos užuominų, pabrėžiant, kad problema ne tik tame, jog daugumos mėgstamų prekinių ženklų simbolių mes nesuprantame, bet ir tai, jog ko nesuprantame, gali mums pakenkti.

Vidutinis amerikietis kasdien susiduria su 600 reklamos skelbimų, Lietuvoje tsn.lt reklamos monitoringo 2013 sausis-vasaris ataskaitos duomenimis per šiuos du mėnesius televizijoje buvo ištransliuoti 162tūks. reklaminių klipų. Taigi su nemažu srautu logotipų susiduria ir Lietuvos piliečiai, jau nekalbant apie kitas reklamos rūšis (lauko, radijo, laikraščių reklama). Todėl trumpa, filme analizuojamų ir mums puikiai žinomų, nors gal dar ir nesančių Lietuvos rinkoje logotipų, apžvalga reikalinga ir naudinga.

6a00d8341bf89d53ef0148c7563552970c-piStarbucs coffee savo logotipe vaizduoja mitologinę būtybę – pusiau moterį, pusiau žuvį, kuri dažniausiai vadinama Sirena. Šis padaras, anot graikų mitologijos, savo dainomis viliodavo jūreivius į uolas, ant kurių užplaukę laivai suduždavo. Dabartinių laikų sirena – undinėlė, plačiai pamilta mergaičių ir idealizuota Disney World animacijos. Filme kalbinamas vaikinas, paklaustas ar žino ką reiškia Starbucs  ženklas, sako nesuteikiantis tam tikros reikšmės logotipui, simbolį jis atpažįsta kaip nuorodą į vietą, kur jam malonu ir šilta. Tačiau paminėjus, jog logotipe vaizduojama sirena, vaikinas suglumęs nusijuokia: “aš maniau, kad sirenos – tai blogis“.

Apple ženkliukas visiems žinomas, kaip prakąstas obuolys. Kompanija savo logo kildina iš vadinamojo Niutono obuolio, turint omenyje anglų fiziką Izaoką Niutoną, kuris aprašė visuotinę trauką. Kalbama, kad šiam mokslininkui sėdint po obelimi, ant galvos nukritus obuoliui, garsusis fizikas susivokė ir išvystė jau minėtą teoriją, kuri laikoma klasikinės mechanikos pagrindu. Vėliau apple simbolis perorientuotas į vaivorykštės spalvų obuolį – taip pat jau minėto mokslininko atradimų motyvais (pastebėjo, jog per prizmę perėjusi šviesa virsta spektru). Tokiu būdu užsimenant, kad kompanija, tarsi iš šviesos, ar simbolizuoja šviesą, tobulėjimą, mokslą.

appleTačiau panagrinėjus pačių apple išradėjų biografijas, anot filmo, aiškėja ir labiau kontraversiškos logotipo dizaino pasirinkimą nulėmusios aplinkybės – kaip hipių judėjimo įtaka, homoseksualo kompiuterių mokslo tėvo Alano Turingo (angl. Alan Turing) savižudybės, suvalgius užnuodytą obuolį, atvejis. Neneigiama ir krikščioniška sąsaja, turint omenyje uždraustąjį vaisių, tik neaišku ar prakąstas obuolys apple kontekste simbolizuoja nuodėmę ar žinojimą, nes lotyniškai malum – obuolys arba blogis.

sun-discs1Dokumentikoje kalbama apie daugelį kitų simbolių kaip apskritimo ir sparnų simboliai, pasirodantys daugumoje automobilių markių logotipuose, simbolizuojant galią, koncentraciją būtent ties tam tikru aspektu. Taip pat X simbolį, kuris nurodo moterišką chromosomų rinkinį – todėl daugumoje moteriškos kosmetikos naudojamas šis ženklas, tarsi suteikiant feminizmo atspalvį. Taip pat kalbama apie tam tikrų simbolių pasirodymą architektūroje. Visi nagrinėjami logotipai yra analizuojami istoriniame, psichologiniame ir mitologiniame kontekste, kuris globaliai žinomas ir naudojamas vidutiniškos, išsilavinusios visuomenės. Filme taip pat kalbinami įvairūs žmonės nuo specialistų iki studentų, kas nurodo į daugialypį žinių sisteminimą.

Gali būti ginčijamasi, ar kuriant logotipus yra stengiamasi sąmoningai manipuliuoti. Naudojantis tam tikrais, tūkstantmečių senumo simboliais, potencialus pirkėjas priviliojamas, įtraukiamas į tam tikrą asociacijų iliuziją. Taigi, tam tikrą žinutę stengiamasi perduoti visada, klausimas ar esi pakankamai protingas, kad ją perskaitytumei?

Dokumentinį filmą galite pažiūrėti čia.

Reklama

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s